Utilfreds ved måltider

10. maj 2011

Alder:
8 mdr.

Utilfreds ved måltider

Hej Helen

Tusinde tak for alle dine gode råd :-)

Jeg har en datter på 8 mdr. Jeg er i tvivl om, hvorvidt hun får den korrekt kost og så det passer til hendes alder.

Ved måltiderne er de først par skefulde ok, men så begynder hun at brokke sig og kaste sig bagover i højstolen, hvorefter hun lukker munden i, så hun derigennem fortæller os tydeligt, at hun ikke vil have mere.

Jeg er sikker på hun ikke er mæt, for normalt har hun spist godt. Det har stået på 1 lille mdr nu, og det er værst ved morgen måltidet og aften måltidet. Vi synes det er tungt, for vi som voksne kan ikke snakke sammen.

Én almindelig dag/kost her sådan her ud:

Hun vågner ofte 7-8 tiden, får havregrød, øllebrød, majsgrød til morgenmad, for hun har ingen favoritter, så jeg veksler i håb om, at hun vil spise godt af en af de nævnte, hun får vand i kop dertil.

Inden hun igen er træt, får hun tilbudt brystet, som hun tit afviser, hvorefter jeg tilbyder hende en flaske modermælkserstatning, som hun drikker lidt af, hvorefter hun kommer ud i barnevognen til lur kl. 10.00-10.30.
Der kan hun godt sove 2-3 timer.

Kl. 13.00-13.30 vågner hun, hvor hun gerne får rugbrødshapser med leverpostej og avokado, plus vand i kop. Det går bedre med rugbrød end de ...

Annonce

... andre måltider.
Jeg giver hende ikke banan, da hun har problemer med fast mave og nu får lactolose hverdag. Jeg giver hende gerne lidt sveskegrød.

Inden hun igen er træt ved 15.30-16.00 tiden får hun igen tilbudt bryst og flaske, hvis hun ikke vil tage brystet. Der sover hun gerne 1 time, vågner ofte igen ved 17.00 tiden, hvorefter vi får aftensmad ca. kl. 18.00.
Der får hun gerne kartoffelmos med grønsager i og forskelligt slags kød, kødbolle, fisk, kogt kylling, jeg prøver at veksle. Men efter et par skefulde begynder hun at brokke/skrige, og er utilfreds.

Hun falder ofte først i søvn ved 21.00 tiden, efter hun har fået en flaske og bryst, hvilket vi som forældre synes er sent og ville gerne have lidt mere aften selv.
Hun falder sjældent i søvn med det samme, det er gerne med protest, så hun ofte ender i vores seng og falder i søvn der, hvorefter vi kan ligge hende over i tremmesengen. Hun vågner typisk en gang om natten, hvor hun får bryst.

Håber du kan hjælpe os og få os guidet i den rigtige retning, hvor jeg synes vi er gået i stå hvor vi er nu, både vedr. hendes kost og måltiderne samt hendes søvn rytme igennem dagen.

Jeg ser frem til hører fra dig, og endnu engang tak for en god brevkasse :-)

Mange hilsner Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor